search

Jumlah Paparan Halaman

google

Rabu, 22 Disember 2010

gemuruh

Tetapi sekiranya seseorang itu kuat spiritual (Medulla Ablongata) dan emosi (Jantung), kelemahan pada bahagian darah tidak akan menyebabkan debaran.
medulla_oblongata2
Debaran Dan Tekanan Perasaan
Medulla Ablongata boleh menjadi lemah disebabkan lemahnya Pankreas. Pankreas yang lemah akan menyebabkan insulin dan glikogen tidak dapat dirembaskan. Glikogen bertindak menutralkan urik asid dan insulin bertindak menutralkan gula.
Gula juga merupakan asid dan kandungan gula dalam darah juga akan meningkat jika Pankreas lemah. Pankreas mengawal pemikiran kita yang berkaitan dengan diri orang lain.
Penyakit hasad atau tidak puas hati dengan orang lain adalah karektor yang berkaitan dengan kelemahan Pankreas (mengikut Hukum Keseimbangan).
pankreas
Semakin tinggi urik asid dalam darah, maka semakin penting peranan Jantung untuk mengawal kadar tekanan supaya urik asid tidak menjejaskan tubuh. Jantung dibina daripada otot yang sangat kuat dan tidak mudah untuk lemah.
Tekanan Jantung dikawal oleh Medulla Ablongata. Tugas mengawal rentak jantung oleh Medulla Ablongata adalah sangat berat dan ia tidak boleh berlaku serentak dengan kawalan tekanan persekitaran luar tubuh (iaitu kerja dan sosial). Akibatnya seseorang akan merasa tertekan. Tekanan juga penyebab kepada tidak bersedia dan menjadikan debaran.
Debaran dan Sistem Darah
Jantung akan terganggu rentaknya jika terdapat gangguan terhadap kandungan dalam darah. Bahan yang biasa menimbulkan masalah dalam darah ialah sodium. Sodium banyak terdapat dalam garam masakan biasa di dapur.
Garam bukit adalah alternatif
garam-bukit
kerana kandungan sodium yang terendah iaitu kurang 5%. Selain garam dapur, bahan perasa makanan seperti mono sodium glitumat MSG turut mengandungi banyak garam dan banyak digunakan dalam masakan dan makanan ringan.
Burger merupakan contoh makanan yang mengandungi MSG yang terbanyak berbanding dengan makanan yang lain.
giant_burger_frei
Tahukah anda Kedahsyatan MSG sebagai bahan perasa kerana ia bertindak mengalirkan zarah rasa dengan amat cekap. Setitik jus limau apabila dititiskan ke dalam segelas larutan MSG akan menjadikan seluruh gelas tadi menjadi air limau, supaya lebih menarik maka pewarna tiruan turut diletakkan.
Mereka yang mengalami masalah debaran, cuba semak adakah anda kerap mengambil makanan ringan atau makanan dari restoran makanan segera.
Debaran yang melampau boleh menghilangkan tumpuan. Tumpuan ialah , Hipothalamus.
hypothalamus
Apabila debaran disertai dengan rasa terkejut, pesakit akan terkucil. Keadaan ini berkaitan dengan isyarat elektrik di bahagian Buah Pinggang . mengawal kecemasan atau terkejut yang berpusat di bahagian Kelenjar Adrenal. Debaran yang menyebabkan pesakit terkejut beberapa kali akan menggangu Kelenjar Adrenal atau menggagalkan Kelenjar Adrenal untuk membantu Buah Pinggang berfungsi.
Penyakit tidak akan pulih selagi sikap tidak mahu diubah.
Petua Mengatasi Debaran
Pemakanan adalah faktor utama dan tidak sukar untuk mengawalnya. Penyakit adalah apa yang kita makan setiap hari. Jika kita berfikir kita sihat, dengan sendirinya keinginan kita akan seimbang untuk memilih makanan yang sihat.
Bersedia untuk menghadapi apa sahaja. Orang yang boleh tampil tanpa berdebar ialah orang yang tampil disamping menguasai audians atau khalayak. Orang yang berdebar akan dikuasai khalayak. Jika anda bersedia, bukan sahaja anda tidak akan berdebar, malah setiap ucapan anda akan dihayati dan anda juga menghayati setiap yang anda tampilkan. Ketika itu setiap yang ditampilkan akan bermanfaat dan tidak dipersiakan.
Kekeliruan Tentang Debaran
Jika anda berdebar ketika melihat susuatu yang amat anda sukai seperti kereta, banglow, atau pun kekasih anda, itu dinamakan “debaran teruja”, bukan simptom penyakit. Jika anda merasakan sedemikian, ia bermaksud anda akan dapat setiap yang dirasai dengan penuh debaran.
happy-and-excited
Jika anda rasa berdebar tanpa sebab hingga jantung menjadi kencang dan berombak hingga kelihatan di dada, itu menunjukkan anda ada masalah Jantung.

Be the first to like this post.

80 Komen »

  1. 0
    0
     
     
    Rate This
    Salam.. saya ada masalah dengan tangan yang suka berpeluh.. ianya sering berpeluh ketika saya sedang menjawab exam..ketika di bank yang memerlukan pengecaman IC dan cap jari..ketika membuat kerja seharian di pejabat..ketika memandu..ketika berucap..ketika hujan sejuk… masalah ini sering berlaku jika ada sesuatu yang saya fikirkan urgent,dan perlu dibuat segera maka dengan sendirinya ianya akan berpeluh di tapak tangan, permukaan hidung, ketiak(sedikit sahaja) dan juga di tapak kaki. adakah ianya bersangkutan dengan masalah debaran ini?? tetapi kadang-kadang, tangan ini tiada langsung peluh dan menjadi kering.
    Komen oleh Khatty — Jun 1, 2009 @ 9:33 am Balas
  2. 0
    0
     
     
    Rate This
    salam…bagaimana pula jika seseorang itu berasa gemuruh akibat tertekan dan sekaligus menimbulkan rasa syakwasangka negatif kepada individu yang disangka memebuatkan dia rasa tertekan??sedangkan individu tersebut tidak berniat untuk melakukan sedemikian..
    Komen oleh loosers — Julai 6, 2009 @ 11:34 am Balas
  3. 0
    0
     
     
    Rate This
    salam…sy slalu mengalami masalah berdebar sewaktu diminta berucap atau sesuatu yang melibatkan aktiviti di khalayak ramai..saya rasa saya telah membuat persediaan yang secukupnya,tapi akibat kegugupan saya akan terlupa tntg segala persediaan y tlah dibuat..tangan sy akan mnggigil n lutut sy akan menggeletar…ini menyebabkan saya kurang yakin untuk bercakap di khalayak ramai terutama di hadapan mereka yang saya kenali..bgaimana sy nak mngatasi masalah ni..dah bermacam doa sy amalkan untuk mnghilangkan rasa gemuruh ni..tolonglah…
    Komen oleh zetty — Ogos 7, 2009 @ 3:11 pm Balas
    • 0
      0
       
       
      Rate This
      sy juga ada mslh serupa dgn awk. bermacam cara dah sy cuba buat utk pulihkan tapi masih belum berubah lagi.ini membuatkan sy tidak dapat memajukan diri dan kurang bergaul dan tak ramai kwn.
      Komen oleh izan — November 6, 2009 @ 9:25 am Balas
    • 0
      0
       
       
      Rate This
      Salam.sy mengalami darah gemuruh yg melampau.sy selalu rasa berdebar terutamanya bila berhadapan dgn org ramai.Jantung sy berdegup dgn pantas apabila ingin berckp ,mmbuat presentation,menjawab pnggilan telefon.sy sering rasa berdebar even nk berckp dgn org yg sy kenal.sy juga tdk boleh membuat kerja kalau ada org yg melihat sy.tgn sy akan jadi terketar2…muka berubah jadi merah…mata berair…pipi jadi terketar2.Kdg2 bila sy ketawa,sy tidak boleh buat muka selamba selepas tu.pipi sy akan menggeletar.tolonglah sy.tlglah bagi tips yg boleh mengatasi mslh ini.sy sering xyakin nk perkenalkan diri kerana pipi sy akan menggeletar tiap kali sy berucap di hadapan org ramai atau berckp dgn org.Tolonglah sy.Adakah sy terkena sihir?
      Komen oleh Farra — Disember 11, 2010 @ 12:20 pm Balas
  4. 0
    0
     
     
    Rate This
    Salam.
    Saya mempunyai masalah berkaitan darah gemuruh & berdebar.Keadaan ini akan berlaku bila saya menjawab panggilan telefon, berbual, menjawap soalan, bertanya soalan ketika meeting, bersoaljawab.
    Bila saya cuba juga mengeluarkan suara, bibir akan bergetar dan tiada suara keluar.serta-merta dada berdebar dan jantung kencang.Ada beberapa pengamal perubatan moden & alternatif mensyaki saya mengalami tiroid.Itu yang membuatkan saya sukar mengeluar / tersekat suara.
    Apa komen tuan/puan dala kes ini.
    wassalam.
    Komen oleh mohd — Ogos 8, 2009 @ 1:42 pm Balas
    • 0
      0
       
       
      Rate This
      salam
      ya…saya pun mempunyai masalah yg sama…saya amat gemuruh apabila seseorg memberi tumpuan terhadap apa yg saya ucapkan.walaupun hanya dlm komuniti yg sedikit. boleh dikatakan saya akan rasa gemuruh jika suasana menjadi formal atau bertanya sesuatu melalui telefon dgn org yg tak dikenali. oleh disebabkan masalah ini..saya terpaksa menolak atau menghidari diri dari dinaikkan pangkat. buat pengetahuan kawan2 disini saya layak utk mdpt position yg tinggi tetapi masalah ini yg menyekat karier saya. mcm cara dan doa yg tlh saya lakukan..tapi masih lagi mengalaminye.
      Komen oleh ain — Ogos 18, 2010 @ 7:58 am Balas
  5. 0
    0
     
     
    Rate This
    salam..saya mengalami masalah yang sama dengan zetty..apabila saya berucap dihadapan khalayak, saya sangat berdebar..jantung saya berdegup kencang dan tangan saya terketar-ketar..tangan saya yang menggeletar sangat jelas sehingga khalayak mentertawakan saya..tetapi kadang-kadang tangan saya menggeletar walaupun saya tidak nervous..saya tidak pasti sama ada ianya satu penyakit berkaitan dengan saraf atau satu simptom darah gemuruh shj..saya amat berharap tuan/puan dapat membantu saya dalam hal ini..
    terima kasih..
    Komen oleh nor — September 2, 2009 @ 4:38 am Balas
  6. 0
    0
     
     
    Rate This
    rasa2nya darah gemuruh neh salah satu faktor keturunan…slalunyer kalu parents kita ada darah gemuruh…maybe chance untuk kita dpt drh gemuruh 2wh mmg besar…
    Komen oleh Fasyaz — September 8, 2009 @ 8:12 am Balas
    • 0
      0
       
       
      Rate This
      nope..
      drh gemuruh xde kaitan ngan kte punye keturunan
      sume berdassrkan kepada diri sendiri
      sbnrnyer kte gemuruh sewaktu berdepan dgn org ramai sbb kte xbiasa dgn keadaan 2..
      Komen oleh noor syahida — Februari 19, 2010 @ 4:21 am Balas
      • 0
        0
         
         
        Rate This
        fasya…
        saya memang selalu berhadap dgn situasi tu…blh dikatakan hari2 ada meeting and presentation tapi tak dpt nak kawal gemuruh ni jugak……..hanya mereka yg mengalaminya shj memahami penderitaan ni. sya sedar yg saya menghadapi masalah ini bila saya meningkat remaja..skrg sya dah berusia 37 thn. say bekerja di syarikat besar dgn position asst manager.tapi tula…
        Komen oleh ain — Ogos 18, 2010 @ 8:04 am
  7. 0
    0
     
     
    Rate This
    salam…kepada sesiapa yang mengalami masalah gemuruh apabila berhadapan orang ramai…percayalah ia adalah masalah diri anda sendiri..keyakinan amat penting..penguasaan terhadap pentas dan khalyak ramai akan membantu anda untuk bercakap dengan lebih yakin…berani bercakap dan membiasakan diri juga merupakan faktor yang menyebabkan anda boleh menguasai hadirin…………(saya juga mengalami mslah yg sme dahulu)
    Komen oleh darahgemuruh — September 9, 2009 @ 12:05 am Balas
  8. 0
    0
     
     
    Rate This
    Malah ini bukan mudah untuk dihilangkan dalam akalngan oarng dewasa. Namun ibu bapa yang selalu memberi pujian, galakan dan dorongan pada anak-anak untuk bebas meluahkan pandangan, tidak mudah marahkan mereka, menyebabkan anak lebih berani dan tiada masalah darah demuruh bila mereka dewasa.Tapi bagi orang yang dah dewasa, masih lagi ada darah demuruh,hanya dengan keyakinan diri anda bahawa khalayak yang berhadapan dengan ada itu manusia biasa yang sama dengan anda. Ada rakan saya terpaksa menganggap orang di hadapan mereka lebih jahil daripada dirinya, baru dia yakin untuk berucap.
    Komen oleh nikfauzi — September 11, 2009 @ 11:20 pm Balas
  9. 0
    0
     
     
    Rate This
    ketika bangun dri tidur saya selalu mengalami deberan jantung yg kuat..dan berasa susah hendak bernafas..apakah sebab2nya/
    Komen oleh cella — November 13, 2009 @ 4:44 pm Balas
  10. 0
    0
     
     
    Rate This
    saya selalu gementar ntuk menghadapi atau brkata2 dgn prmpuan
    ttpi saya tdk malu bagaimna cra mengtsinya?
    Komen oleh romeo — Mac 27, 2010 @ 5:56 pm Balas
    • 0
      0
       
       
      Rate This
      salam romeo,.. adakah anda merokok? selalunya ia melibatkan masalah paru paru dan jantung,.. cubalah melakukan pernafasan yang betul,.. bernafas melalui hidung tahan di perut dan lepaskan melalui mulut,..
      Komen oleh intanrohaida — Mac 29, 2010 @ 5:52 am Balas
  11. 0
    0
     
     
    Rate This
    Salam..Saya pun m’mpunyai masalah yang sama dengan Zetty..Walaupun saya dah bersedia untuk tampil dikhalayak ramai,tapi bila berdepan..Dengan sendirinya jantung saya berdegup kencang..riak muka saya plak merah,tetiba ja saya rasa macam nak menangis…kadang2,orang dikeliling hairan dengan perubahan mendadak saya..nak perkenalkan diri pun jadi masalah pada saya..Macamana nak atasi semua nie..pelajaran saya merosot,sebab saya tahu..saya belajar macamana oun..susah nak maju…Tapi saya jugak ada cita-cita sendiri macam orang lain…Bantulah saya..
    Komen oleh huda — Mei 7, 2010 @ 12:24 am Balas
    • 0
      0
       
       
      Rate This
      we face the same problem.ada incident berlaku yang telah menghilangkan segala keyakinan saya dan sukar untuk saya membina balik keyakinan tersebut.saya betul betul down dan sekarang,setiap perkara yang memrlukan saya untuk berkata-kata di khalayak ramai membuatkan saya gementar
      dan masalah saya yang terbesar adalah suara saya yang sentiasa bergetar kalau neves :(
      Komen oleh flower — Mei 31, 2010 @ 3:50 pm Balas
  12. 0
    0
     
     
    Rate This
    hati saya berdebar bila berhadapan dengan semua orang ,rasa keyakinan saya semakin berkurang apatah lagi bila berhadapan dikhayalak ramai .bila mata bertentang mata dengan penonton perasaan ku semakin bertambah gemuruh bicaraku makin gagap..langkahku semakin pantas..tapi aku rasa hebat pabila bercakap mendongak ke arah penonton dengan suara yang lantang sekali menambahkan rs keyakinan yg x pernah aku jangkakan selama ini..
    Komen oleh rezkia — Mei 9, 2010 @ 11:14 am Balas
  13. 0
    0
     
     
    Rate This
    saya sekrang brumur 17 tahun. saya sering berpeluh apabila berada di khalayak ramai,…jantung berdebar. saya tidak tahu mengapa dan bagaimana untuk mengatasi masalah saya..
    Komen oleh olid — Mei 10, 2010 @ 6:38 pm Balas
    • 0
      0
       
       
      Rate This
      jangan tidur selepas subuh sehingga pukul 1.00 tgh. dan cuba amalkn tidur awal malam.selepas isya
      Komen oleh intanrohaida — Mei 26, 2010 @ 12:31 pm Balas
  14. 0
    0
     
     
    Rate This
    Ada tak sesiapa yang mengalami darah gemuruh ketika memandu? saya hilang skills dengan tiba2 dan saya tidak boleh memandu seperti biasa especially kat highway,saya tak boleh memandu di jalan yang lurus dan luas. Jika ada org yg mengalami masalah seperti saya, saya harap anda dapat berkongsi petua untuk menghilangkan ketakutan yg saya anggap pelik.
    Komen oleh Che Ana — Jun 16, 2010 @ 11:10 am Balas
    • 0
      0
       
       
      Rate This
      che ana ada gangguan makhluk berbentuk sihir dan saka,.. ini menganggu sistem tubuh dan sihir duduk di bahagian kepala dan perut..boleh hubungi saya untuk keterangan lanjut..wallahua alam
      Komen oleh intanrohaida — Jun 22, 2010 @ 11:09 am Balas
      • 0
        0
         
         
        Rate This
        Saya mempunyai masalah sama dengan cik ana. Tiba2 saya dah tak berani nak bawa kereta, rasa nervous, kenapa ek?
        Komen oleh Zul — September 1, 2010 @ 3:38 pm
      • 0
        0
         
         
        Rate This
        zul ada gangguan makhluk dalam bentuk sihir dan saka..
        buang sihir dan saka sebelum merawat masalah lain.
        Komen oleh intanrohaida — September 18, 2010 @ 9:03 am
  15. 0
    0
     
     
    Rate This
    saya mengalami satu masalah. saya tidak tahu samaada saya mengalami gemuruh ataupun takut. kadang2 terasa angin bergerak2 dalam badan saya terutama dibahagian perut dan dada. kadang2 tu rasa dada ni berdenyut2 x tau pasal ape. bila jadi macam ni, emosi saya mula terganggu dengan perasaan takut. kadang2 buat saya rasa cam pening nak tumbang. tapi belum penah tumbang la. badan terasa berdenyut2. dah banyak kali check kat doktor, diorg kata saya sihat. pelik la. ada sesiapa yang ade pengalaman macam saya boleh beri pendapat tak??
    Komen oleh lan — Jun 29, 2010 @ 4:45 pm Balas
  16. 0
    0
     
     
    Rate This
    salam…sy pn hdapi masalah terketar-ketar apabila bhadapan dengan sesiapa…ia ttp terjadi walaupun xmahu ianya trjadi..prckapan normal.cuma tangan kdg2 terketar apabila mengangkat @ mghulurkan ssuatu…
    saya xtahu ape yang boleh mghindarkannya wlaupn sy cube dengan mlakukan prubahan trhadap mind set sy…
    Komen oleh haizz — Julai 5, 2010 @ 1:51 am Balas
    • 0
      0
       
       
      Rate This
      ws haizz,.. perlu diagnos penuh. boleh contact saya kalu mahu dan beri maklumat lengkap. saya tolong diagnoskan,insy
      Komen oleh intanrohaida — Julai 5, 2010 @ 3:29 pm Balas
      • 0
        0
         
         
        Rate This
        salam.. sy rs sy mempunyai darah gemuruh yg teruk. sy tkut ni akn mjejaskn prestasi sy bila msk alam pkerjaan x lama lg.. sy mudah berdebar2, ketar2,rs lemah sluruh badan terutama tgn dan kaki dan mcm2 lg sblm semasa dan selepas melakukan sesuatu kerja bahkn ketika bckp dgn ssiapa pn.. walaupn disuruh buat kerja yg simple pn jantung sy akn berdegup dgn cpt dan kuat,badan terasa sejuk lemah, tgn ketar2 dan rs nk lari terutama ketika org lain sedang memerhati sy melakukan kerja. sy dh cb bermacam2 cara nk mengawalnya tp gagal.. sy xnk mcm ni tp xtau cara apa lg dpt mengatasinya..
        Komen oleh ema — Julai 17, 2010 @ 1:15 am
      • 1
        0
         
         
        Rate This
        boleh cek. antar maklumat diri
        Komen oleh intanrohaida — Julai 19, 2010 @ 8:34 am
    • 0
      0
       
       
      Rate This
      salam..saya pernah jadi macam tu jugak.mula2 biasa..then teruk sampai saya lumpuh tangan.masuk hospital dia cakap ada masalah saraf.lastly,pergi berubat kampung..try check kat hospital..sebab saya makan masa lama jugak baru lumpuh tangan.start darjah 4 tulisan saya berubah buruk sedikit2.then,terus tak boleh menulis masa tingkatan 1.setahun cuti sekolah..
      Komen oleh yunne — Oktober 12, 2010 @ 12:22 am Balas
      • 0
        0
         
         
        Rate This
        yunne ada gangguan makhluk berbentuk saka dari keturunan bapa. kekuatan saka tinggi. rawatlah buang saka. insyaallah masalah lain mudah dirawat
        Komen oleh intanrohaida — Oktober 13, 2010 @ 8:51 pm
  17. 0
    0
     
     
    Rate This
    saya mengalami perasaan darah gemuruh apabila berdepan dengan orang ramai. malah, tangan dan kaki sya juga sering berpeluh. apabila saya berucap di khalayak ramai, segala yang ingin saya sampaikan hilang begitu sahaja. saya juga sering berpeluh apabila bercakap dgn org, juga bercakap di telefon. diharap dapat membantu saya bagaimana untuk mengatasi masalah tersebut
    Komen oleh NUR AIDA — Julai 22, 2010 @ 4:29 pm Balas
  18. 0
    0
     
     
    Rate This
    sesiapa yg ada cara utk menghidari darah gemuruh tolongla bantu saya……..
    Komen oleh ain — Ogos 18, 2010 @ 8:11 am Balas
    • 0
      0
       
       
      Rate This
      ain. salam. masalah ain sebenarnya adalah masalah saliran darah. dalam saliran darah penuh toksid, protin tinggi , lemak dan kolesterol. kolesterol dan toksid dah lebih 80%, manakala protin lebih 70%.
      malangnya masalah ini ada kaitan dengan saka keturunan pada ain yang datang dari keturunan bapa,.. duduk di kepala dan perut.
      gangguan saka ini dah masuk dalam saliran darah dah lebih 80% dan mula masuk dalam saraf dan tulang.
      selagi saka ni tidak dibuang selagi itu masalah tidak selesai,. wallahu alam. buatlah rawatan, insyaallah. terutama rawatan yang dibuat dalam bulan ramadhan.
      Komen oleh intanrohaida — Ogos 18, 2010 @ 8:27 am Balas
      • 0
        0
         
         
        Rate This
        salam intan….betul ke saya mengalami masalah ni disebabkan oleh saka sebelah bapa…….mana ain tau… mcm mana rawatannya………
        Komen oleh ain — Ogos 23, 2010 @ 2:22 pm
  19. 0
    0
     
     
    Rate This
    salam.. sy rs sy mempunyai darah gemuruh yg teruk. sy tkut ni akn mjejaskn prestasi sy bila msk alam pkerjaan x lama lg.. sy mudah berdebar2, ketar2,rs lemah sluruh badan terutama tgn dan kaki dan mcm2 lg sblm semasa dan selepas melakukan sesuatu kerja bahkn ketika bckp dgn ssiapa pn.. walaupn disuruh buat kerja yg simple pn jantung sy akn berdegup dgn cpt dan kuat,badan terasa sejuk lemah, tgn ketar2 dan rs nk lari terutama ketika org lain sedang memerhati sy melakukan kerja. sy dh cb bermacam2 cara nk mengawalnya tp gagal.. sy xnk mcm ni tp xtau cara apa lg dpt mengatasinya.. adakah saya mempunyai penyakit and apa rawatan yang dapat saya ambil?
    Komen oleh ardhia — Ogos 19, 2010 @ 9:41 am Balas
    • 0
      0
       
       
      Rate This
      ardhia juga ada sihir kerana perkahwinan dan juga saka dari keturunan bapa..
      Komen oleh intanrohaida — September 18, 2010 @ 9:17 am Balas
      • 0
        0
         
         
        Rate This
        salam…sy pun mengalami rasa gemuruh yg melampau…sy sebenarnaya tiada masalah dlm bergaul ttp sy sering berasa gemuruh dn kurang yakin bila melakukan sebarang perkerjaan dihadapan org wlupun ianya kawan baik sendiri…dlm erti kata lain…sy xboleh buat kerja jika diperhatikan org, contohnya memasak smbil diperhatikan org…dan mmg sy agk gemuruh dn kurg yakin bila bercakap dihadapan khalayak ramai…suara sy agk terketar2…bagaimana kah cara sy mengatasi situasi ini kerana ia 99% membantut kemajuan diri sy dn mghalang sy dr mmbantu org lain terutamanya dimajlis kenduri…oya, kadangkala baru mmbayangkan ada tetamu ramai nk dtg pun sy dah gemuruh..seluruh tapak tgan dn kaki terasa sejuk dn berpeluh…
        Komen oleh siti — Oktober 15, 2010 @ 9:19 pm
      • 0
        0
         
         
        Rate This
        siti adasihir yang ditujukan pada siti kerana perkahwinan. siti juga ada saka. rawatlah. insyaallah mudah-mudahan.
        Komen oleh intanrohaida — November 2, 2010 @ 10:55 am
  20. 0
    0
     
     
    Rate This
    salam…sy mempunyai perasaan gemuruh terutama apabila memandu kenderaan dan kurang keyakinan diri…apakah doa yang boleh saya amalkan…mohon bantuan…
    Komen oleh sha — Ogos 19, 2010 @ 2:14 pm Balas
    • 0
      0
       
       
      Rate This
      sha ,.. doa sahaja dalam bahasa melayu minta Allah buang penyakit dan naikkan keyakinan diri.. tapi sha ada sihir kerana perkahwinan dan saka dari keturunan sebelah bapa.. buatlah rawatan sebelum rawat mslh lain
      Komen oleh intanrohaida — September 18, 2010 @ 9:13 am Balas
  21. 0
    0
     
     
    Rate This
    salam..saya ada masalah sama…bila datang gemuruh…jantung berdegup sangat2 laju sampai rase nak pecah..then kepala mula rase berdenyut2 dan pening2..kalau keadaan tu berpanjangan bahagian pinggang mula rasa sakit sangat…macam urat2 cramp…nak cakap suara macam xnk keluar…rasa macam darah gemuruh ni makin teruk…boleh tolong?
    Komen oleh alina — Ogos 26, 2010 @ 3:45 pm Balas
    • 1
      0
       
       
      Rate This
      alina disihir kerana kerjaya dan ada saka dari sebelah ibu,.. rawat keduanya baru rawat mslh lain,.. boleh contact saya sekiranya mahu buat dengan saya …wallahualam
      Komen oleh intanrohaida — September 18, 2010 @ 9:06 am Balas
  22. 0
    0
     
     
    Rate This
    salam…..saya mempunyai masalah yang kronik berkenaan dengan gemuruh…..kekadang sampai menggigil dan tersekat-sekat suara …apa cara untuk mengatasinya,,,,
    Komen oleh mok — Ogos 30, 2010 @ 8:23 pm Balas
    • 1
      0
       
       
      Rate This
      masalah mok sama dengan zul.. ada sihir dan saka. sihir kerana perkahwinan dan saka dari keturunan bapa.
      Komen oleh intanrohaida — September 18, 2010 @ 9:04 am Balas
  23. 0
    0
     
     
    Rate This
    aslmkm..sy mengalami masalah gemuruh dlm setiap aktiviti yg sy lakukn…walhal sy sudah membuat persedian untk melakukn perkara trsebut..sy xtau mcm mana nk mengatasi masalah trsebut..dah bnyk cara sy lakukn tp keputusannya tetap sama…tmpa sy sedari suara sy mnjadi brgetar tnpa sy sedari…tolng bantu sy..
    Komen oleh ana — September 18, 2010 @ 10:59 am Balas
    • 0
      0
       
       
      Rate This
      ws ana.. kebanyakan orang yang bermasalah seperti ana pertamanya adalah kerana masalah gangguan makhluk yang ada pada tubuh sehingga menganggu tubuh. walau apa rawatan yang dilakukan sekiranya gangguan makhluk itu tidak diclearkan selalunya rawatan tidak akan berkesan,.. dalam kes ana,.. ana juga ada sihir kerana perkahwinan dan saka dari sebelah bapa,.. sihir duduk di kepala dan kaki,.. manakala saka di bhgn dada dan kaki,..
      sihir dah ada dalam 5 tahun.. saka sedari kecil..
      buat rawatan buang sihir dan saka terlebih dulu… insyaallah dan wallahu alam
      Komen oleh intanrohaida — September 18, 2010 @ 11:19 am Balas
  24. 0
    0
     
     
    Rate This
    salam,sy juga ada berkeinginan untuk memandu kereta sendiri tp keyakinan tu belum ada bila perasaan gemuruh tu datang…perasaan takut pun ada…bole bantu saya…tq
    Komen oleh maimun — September 21, 2010 @ 9:12 am Balas
  25. 0
    0
     
     
    Rate This
    Saya mempunyai masalah kurang yakin diri terutama bila memandu kereta sendiri serta berckp dgn org.Ini membuatkn sya ketinggalan dr adik-beradik & kwn2 dlm segi pergaulan.mslh ini membuat sya betul2 susah hati…bole bantu sya tk…tq.
    Komen oleh lynn — September 22, 2010 @ 4:50 pm Balas
    • 0
      0
       
       
      Rate This
      LYNN ADA SAKA DARI KETURUNAN SEBELAH BAPA.. RAWATLAH SAKA BARU RAWAT MASALAH TADI.. INSYAALLAH.
      Komen oleh intanrohaida — September 23, 2010 @ 6:30 pm Balas
  26. 0
    0
     
     
    Rate This
    salam…
    saya juga ada masalah berkaitan dgn darah gemuruh ni… terutama apabila berhadapan dengan org ramai dan berkomunikasi dgn mereka… tp baru2 ni saya ada masalah ketika sblm memandu… bila sya tgk kereta atau ada org nk ajak sya pegi ke mana2 ( jd driver) tiba2 perasaan takut atau berdebar menyelubungi diri, yg memelikkan sya apabila sdg memandu perasaan itu terus hilang… dlu sya berani apabila hendak memandu tp skrg segalanya dh berubah…
    boleh bagitahu saya mcm mana utk menghilangkn masalah ni?
    Komen oleh Khai — September 22, 2010 @ 8:06 pm Balas
    • 0
      0
       
       
      Rate This
      SALAM KHAI,. KHAI ADA SIHIR KERANA KERJAYA.. KEBANYAKAN KES YANG SAYA JUMPA MENJADI SEPERTI MASALAH KHAI ADALAH KERANA DIRI ADA SEJARAH SILAM.
      Komen oleh intanrohaida — September 23, 2010 @ 6:29 pm Balas
  27. 0
    0
     
     
    Rate This
    hai semua..skrg ni..perasaan hati tngh gemuruh..sbbnya esok sy nk test bljr bwa motor kt krlas memandu..entahlah kata org senang..tp bg saya macam2 berada dlm gemuruh saya…saya harap sangat2 saya boleh bawa dgn tenang dan penuh yakin..Dan harap2 sangat la tak jatuh nanti malu plak depan org ramai….
    Komen oleh Roza — September 24, 2010 @ 2:45 pm Balas
  28. 0
    0
     
     
    Rate This
    salam boleh dapatkan contact no…saya ingin bertanya secara personal terimakasih
    Komen oleh as — Oktober 8, 2010 @ 5:55 pm Balas
    • 0
      0
       
       
      Rate This
      boleh. no tel di sebelah kanan blog
      Komen oleh intanrohaida — Oktober 13, 2010 @ 9:09 pm Balas
  29. 0
    0
     
     
    Rate This
    Salam…saya ada masalah yang sama dengan suma org d atas…cpt gemuruh, tgn trketar2 wlupn bkn dlm situasi nk wat presentation… saya mudah rasa panik bila nak jumpa orang,pensyarah. Apa yang lebih teruk, apabila nak wat presentation, jantung saya berdegup dengan kencang, tgn terketar-ketar dan itu menyebabkan aya kurang keyakinan diri. Walaupun sebenarnya saya dah bersedia nak present, tgn saya masih terketar-ketar dan badan dan lutut kaki turut bergetar sama…semua nie amat ketara dan kawan-kawan seperti biasa, akan mentertawakan saya…tolongla…saya ada keyakinan diri…tapi,sebab tgn,bibir,bdn dan kaki bergetar je, keyakinan diri sya tue semakin menurun…dah banyak cara saya ikut supaya overcome semua tue,tapi tak berjaya….. :(
    Komen oleh rina — Oktober 9, 2010 @ 7:40 pm Balas
    • 0
      0
       
       
      Rate This
      bismillahirrahmanirrohim.. rina ada gangguan makhluk berbentuk saka dari keturunan sebelah bapa… buat lah rawatan membuang saka sebelum buat rawatan lain. insyaallah
      Komen oleh intanrohaida — Oktober 13, 2010 @ 8:48 pm Balas
  30. 0
    0
     
     
    Rate This
    salam..kebelakangan nih…tgn dan kaki sya selalu menggeletar bila saya dlam keadaan nervous..sampi saya langsung x boleh menulis walaupun satu perkataan..saya rasa mcm satu bdn menggeletar..saya juga akan rasa pening bila marah..bule saya tahu..apa yang dah terjadi pada diri saya skng nih…dan kalu bule saya nak tahu ubat yang bule atasi penyakit saya nih supaya saya senang hadapi peperiksaan..
    Komen oleh sakura — Oktober 12, 2010 @ 11:26 pm Balas
    • 0
      0
       
       
      Rate This
      sakura juga ada saka. wallahu alam
      Komen oleh intanrohaida — Oktober 13, 2010 @ 8:58 pm Balas
      • 0
        0
         
         
        Rate This
        semua jawapan awak saka…x masuk akal..nonsense..i ask about medical…about health..
        cause all this thing absolutely not from saka or so on..
        anyway thnks 4 answer
        Komen oleh sakura — Oktober 14, 2010 @ 12:47 am
      • 0
        0
         
         
        Rate This
        jawapan dari health saya dah terang dalam post ini.. jantung, medulla oblongata bermasalah.. begitu juga darah tetapi punca segala masalah kerana kekuatan dalaman yang kurang atau lemah. kekuatan dalaman pula terdiri dari rohani dan jasmani. apabila kekuatan dalaman lemah, semangat turut lemah dan diri beremosi. apabila kekuatan rohani lemah, semangat dan beremosi maka jasad turut lemah. fungsi organ tidak kuat dan sitem mekanisma pertahanan tubuh juga melemah, maka bakteria dan virus menguasai.
        maka wujudlah penyakit dalam diri.
        simptom yang awak kemukakan adalah simpotom tubuh yang berpenyakit. organ yang lemah fungsinya dan mekanisme tubuh yang tidak berupaya menepis kuman. namun, jasad tidak mudah lemah jika kekuatan dalaman kuat. dam kekuatan dalaman pula lemah kerana adanya gangguan makhluk.
        iblis dan jin mengalir dalam tubuh mengikut aliran darah , itu adalah mafhum sabdaan rasul junjungan. manakala wujudnya gangguan dalam tubuh manusia berupa tiga bentuk samaada sihir, saka atau tumpangan,.. saka pula ada dua, saka keturunan atau saka amalan.
        memang penyakit kerana kuman tetapi kuman aktif kerana mekanisme tubuh gagal membenteng dan mekanisme tubuh tidak berfungsi kerana kekuatan dalaman tiada, kekiatan dalaman tiada kerana wujudnya gangguan makhluk.
        apapun kita adalah khalifah,.. sebaik baik kejadian, lalu kembalilah kepada sunnah. kuatkan kembali kekuatan dalaman insyaallah masalah terawat sendiri. malangnya ramai yang tidak mampu melakukannya sendiri.. mintalah bantuan sebagai satu ikhtiar dan minajatlah padaNya agar ikhtiar berkesan. wallahu alam

Category List